Nazorg

Algemene nazorg

Pijnbestrijding na behandeling

Veel behandelingen kunnen nog napijn geven. Na het uitwerken van de verdoving kan er dan nog pijn optreden. Napijn is goed te bestrijden met pijnstillers. Normaal gesproken is paracetamol de basis van de pijnbestrijding en indien dit niet voldoende is kan dit gecombineerd worden met ibuprofen. Eventueel kunt u voor het uitwerken van de verdoving alvast een pijnstiller nemen om de napijn te verminderen

Let op! Gebruik niet meer dan de maximale dosering. In individuele gevallen mag u bepaalde pijnstillers niet gebruiken, overleg dit met de tandarts.

Wat te doen bij zwelling

Soms kan uw wang of lip dik worden na een behandeling. Dit is normaal. De zwelling kunt u verminderen door het behandelde gebied te koelen met een icepack of een washandje met ijsklontjes. Koelen heeft tot 2 uur na de behandeling nut. Meestal wordt de zwelling na een paar dagen vanzelf minder. Soms ontstaat er een bloeduitstorting, waardoor de wang wat langer dik blijft en er een verkleuring ontstaat. Dit gaat gelukkig vanzelf weer weg.

Nabloeding

Na een chirurgische ingreep of het trekken van een tand of kies kan nabloeding ontstaan. Dit kunt u voorkomen door u aan de voorschriften te houden (geen zware lichamelijke inspanning, geen warm eten en drinken, niet spoelen, geen alcohol) zie ook ‘Trekken tand of kies’. Mocht de wond toch nog wat nabloeden dan moet u opnieuw een half uur stevig dichtbijten met een gaasje of stukje schone doek op de wonde. Meestal betreft het geen echte nabloeding maar komen er gewoon nog wat bloeddruppels in het speeksel terecht waardoor het lijkt alsof u een mond vol bloed heeft. Bij een blijvende nabloeding of wanneer u bloedverdunners gebruikt en u heeft een nabloeding, neemt u contact op met de (dienstdoende) tandarts.

Een behandeling met hechtingen

Wanneer u bij een behandeling gehecht bent, dan zijn dit bijna altijd zelf oplossende hechtingen. U wordt hierover altijd geïnformeerd. Hechtingen moeten meestal 7 dagen blijven zitten. Binnen 7 tot 14 dagen lossen ze vanzelf op. Mocht een hechting na 7 dagen wat vervelend aanvoelen, dan kunnen we de hechting eventueel voor u verwijderen.